31-12-13

Bijna nieuwjaar, en de brievenbus nog eens gelicht :

Wenskaart.2014.png

17:12 Gepost in Planning | Permalink | Commentaren (0) |  Print

06-04-10

Kats-Breskens, synoniem met mooie zeil-trip ??

Dat wàs het. Dit keer dus niet !!Lieten we met spijt de april-Goofies 'links' liggen,samen met het laatste restje wind op de Oosterschelde,om 'n motorboot-trip te maken ??Ieder zal 's avonds en 's anderdaags wel gespeurd hebben op het internet om te zien hoe het er op de Goofies aan toe ging.Niet gekeken ?? Hier dan enkele goede linken:Verslag ClubracerMooi filmverslag vanop WildThing ( met een lens die ook de regen toont )Massa's foto's van Marloes op Shamrock en Christof op EnigmaVan WildThingcrew ontvingen we fijne mail die hun Goofie samenvat:

"Hopelijk zijn jullie goed aangekomen in Breskens.De laatste Goofie was een raar verhaal. We hebben alle windrichtingen gehad, wind en geen wind, zon en regen. Het was van alles wat. verder verslag kan je lezen op onze site http://wildthingcrew.webs.com.
groetjes ...crew van Wild Thing"

Misschien was de witte genakker goede zeilkeuze geweest met deze baan en weersomstandigheden, maar dat laatste stuk naar de finish zonder wind ? Wij zouden zeker onder de brug door gedreven zijn eer we het anker boven en uitgezet hadden. Zonder mast dan met al een gebroken spi-boom, neen, spijtig maar toch juist beslist.Alleen werd het voor ons dus moteren ipv zeilen. Voor de brug koud maar met 'n mooi zonnetje nog een stukje genakker getrokken, dan half uur verlies door 'n brug die niet openging op het aangegeven uur. Op weg naar Roompotsluis toch flink windje met voortdurend regen. Bij Colijn zien we nog net de vloot rond de startlijn draaien om zich op te maken voor eerste start. Dan wordt het zo grijs dat alles opgeslokt wordt in donkere regenlucht. Nog steeds met straf windje zeilen we de ruimte voor de sluis binnen, genua gedropt, snel even in de wind en grootzeil laten vallen binnen lazy-jacks en als de boeg terug richting sluis wijst, zijn de lichten al groen en kunnen we al meteen binnenmotoren. Het schrapen van de windex over onderzijde brug bij vorige Breskens-trip indachtig, keken acht hoofden weifelend naar boven. Geen probleem dit keer. Vastleggen lukt prima, even wachten en de deur aan zee-zijde opent zich met bel-gerinkel.En ... we moteren de windstilte binnen. Raar, voor de sluis toch 'n goede drie en nu niets meer. We draaien naar bakboord, kijken uit naar de 2 oost-kardinalen en moteren een stuk langs de kust verder binnen smalle boeienlijn.Eventjes gaat de moter af. Moeten we nog een slag terug de zee in maken en dan is het definitief gedaan. Met de zeilen nog steeds hoopvol gehesen, moteren we langs de onderste hoek van Nederland. Zien weer onze eerste zeeschepen van 2010, kunnen met 'n flauw zonnetje toch weer de mooie Nederlandse kust bij scheldemonding waarderen, zoeken in de verte naar de Thornton-molens als doel voor volgende trips, vergeten bijna hoe smal de boeienlijn hier op enkele plaatsen is, steken over naar Breskens. Merken daar dat onze normale aanvaar-route voor flink wat tijd zal gehinderd worden door 'n bagger-stortplaats, vallen dus terug af naar zee om onder de met worstachtige boeien gemarkeerde zone, de onderste rode ton te ronden en dan uiteindelijk de haven van Breskens binnen te varen. Onze ligplaats is vrij en met mooi aanlegmanoeuver ligt de boot weer mooi op z'n vaste ligplaats.Caroline trakteert nog op 'n glaasje, wat zeg ik, ganse box wijn. De ouders van Walter, die bereidwillig het vervoersprobleem hielpen oplossen, komen nog even de boot bewonderen. Enkele fanatiekelingen moeten nog eens vlug langs de opgemerkte Tonnerre d.. waar de eigenaar ons zowaar graag 'n handig hulpmiddel van hun uitlegt, om dan toch nog op redelijk uur (17h15) weer naar Neerpelt te vertrekken, met tussenstop in Antwerpen. Oef.Dit keer zelfs 2 fotografen mee, met nog hulp op de steigers van Walter's vader.


Ontvangen beeldreeks van Frank.

Beeldreeks van Walter kan je nu hieronder bekijken:

17-03-10

“Als Mozes niet naar de berg komt, dan ...


komt de berg wel naar Mozes”

In het item over de Goofies van maart (07-03-2010) lieten we elkeen de kans om een verslagje van de wedstrijd te bezorgen.
maar ondanks veel over en weer rennen, werd ons geen been toegeworpen.
Dan maar zelf op speurtocht, en zie ... we vinden er ook nog een.
De problemen die we hadden bij het overstag gaan na de spi-drop worden er haarfijn uit de doeken gedaan.
Alleen gebeurt het wel met 'n andere crew !!

Bij m'n bezoek aan de site van Wild Thing, kan ik doorlinken naar de site van de Shamrock.
En daar zie ik Wim worstelen met dezelfde schoten-spaghetti als de Grodiaanse knoop die ik op ons voordek probeer te ontwarren.
Alleen is bij ons, hun beleefde ‘hoe is da na in godsnaam meugelijk’, vervangen door een aantal donderende krachttermen (die op skynet-blogs niet toegelaten zijn en dus gelukkig niet kunnen weergegeven worden).
Ik heb er niet op gelet wie toen bij ons in de buurt lag, maar kan me voorstellen dat ze aan boord van bv. Wild Thing of Achiroe meewarig zaten te kijken. Eerst inhalen en dan 2x zo blijven knoeien.
Het verslag geeft ook een goede beschrijving van de baan, ... die wij hun hebben na-gezeild.

En Wim geeft enkele mooie conclusies die ik (hopelijk met zijn toestemming) hier even overneem.
Enkel de volgorde is toepasselijk op ons gewijzigd, zijn 'twee' wordt voor ons 'een':

Wat hebben we geleerd:

Ten eerste: Het gijpen met een voorstagprofiel is wat ons de das heeft om gedaan. Vroeger voeren we met een rolgenua en bleven de genuaschoten in de lucht hangen tijdens het spirak. Daardoor komt de geuaschoot automatisch op de spiboom te liggen voor de toppingliftdriehoek. Nu moet tijdens de gijp de loefwaardse genuaschoot manueel op de boom gelegd worden. Als de schoot dan toch verkeerd zit, bv rond de spiboom dan kan dit simpelweg opgelost worden door de spiboom eventjes aan de mast te ontkoppelen en klaar is kees..

Ten tweede: neem jezelf niet te serieus in het wedstrijdzeilen: het blijft een spelletje en eens goed in het zicht van iedereen op je bek gaan brings you down to earth. Alhoewel er vandaag van alles misliep (waar ik de volle 100 procent eigenhandig de verantwoordelijkheid voor neem) heb ik van deze wedstrijd genoten als geen ander. De adrenaline gierde, achteraf deed heel mijn lichaam pijn; fysiek afzien: zalig! Het is pas in zulke situaties dat je kan vooruitgaan. Ik heb tijdens deze wedstrijd meer bijgeleerd dan al de andere wedstrijden tezamen.

 


Hun verhaal over de genuaschoten van vroeger is nu dus voor ons van toepassing. We wilden het echter doen zoals zij het nu moeten doen, maar moeten hun oude methode toepassen.
En dat van die spi-boom ontkoppelen .. bij het bevestigen van de grootzeilhuik zag ik dat Yvan de beschermring die we rond de spiboomkoppeling hadden aangebracht, al had weggeknipt !
Dat het een spelletje is, daar waren we al wel lang achter, alleen doet het evenzeer pijn als alles zo misloopt. Verder was ons genieten gelijklopend met het zijne !!

Ik hoor het wel zeker als jullie hier niet mee akkoord gaan ??
En euh .. Wim, fijn verslag !
Lees op je blog dat laatste trainingsdag opnieuw pechdag geworden is. Gebroken want ?!
Hoop dat je het vlug en goed kunt herstellen. Nu, beter hier want in Cowes stond je verder van de deur - letterlijk en figuurlijk.
Succes !

07-03-10

Goofies maart 2010: koud en prachtig


Op de heenweg vanuit Kats,
striemend opspattend ijswater.
Ieder flink ingepakt en een schipper die steeds maar warmere handschoenen zoekt.
Zouden we wel doorgaan ...gelukkig wel. Het wordt een geweldige zeildag.

En dan hebben we het niet over ons resultaat !!
Fijn winterzonnetje maakt het draagbaar, en bij momenten krijgen we 't zelfs warm.

Vooral na een miserabele start,
bij de mooie spi-rakken als we wat kunnen goedmaken
en ook bij de blunders die ons weer achteruit zetten.
Maar ... we willen het meteen overdoen.

Alvast beeldverslag,
Tekstverslag mag elkeen via 'bijdrage-knop' (onder ons speurhondje) insturen !







Ook een mooi beeldverslag van de wedstrijd vind je op de picasa-site van Wim Vandesande
met 198 mooie foto's van hun media-voordekker-Marloes.

Bedankt!! want hier komen we zelf ook volop in beeld.

23:10 Gepost in Planning, VP-Zeilteam | Permalink | Commentaren (0) | Tags: goofies |  Print

10-01-09

Handig hulpmiddel !!

Wat doet een mens zoal tijdens deze koude winterdagen ?? Varen komt er niet van en schaatsen of skiën ....'t is ook op water, maar daar houdt het voor mij dan ook op.
Neen,.. dan maar eens nagedacht over onze manier van afspreken. In verleden met mails van de schipper die dan moet afwachten wie wel en niet inschrijft, via mail, gsm etc. En de rest weet ondertussen dan nog niets.
DAAROM vanaf nu een nieuw communicatie-middel :
       On-line, onmiddellijk raadpleegbaar, via de ontvangen link !!

en te gebruiken door elkeen, allee toch degene die moeite doet om een toegangsleutel aan te vragen !
dit kan via mailbox-knop of via reactie hierop.

Diegenen die al ingeschreven hebben gebruiken best de ontvangen toegangslink !!!


planningsagenda

14:40 Gepost in Planning | Permalink | Commentaren (2) |  Print