06-04-10

Kats-Breskens, synoniem met mooie zeil-trip ??

Dat wàs het. Dit keer dus niet !!Lieten we met spijt de april-Goofies 'links' liggen,samen met het laatste restje wind op de Oosterschelde,om 'n motorboot-trip te maken ??Ieder zal 's avonds en 's anderdaags wel gespeurd hebben op het internet om te zien hoe het er op de Goofies aan toe ging.Niet gekeken ?? Hier dan enkele goede linken:Verslag ClubracerMooi filmverslag vanop WildThing ( met een lens die ook de regen toont )Massa's foto's van Marloes op Shamrock en Christof op EnigmaVan WildThingcrew ontvingen we fijne mail die hun Goofie samenvat:

"Hopelijk zijn jullie goed aangekomen in Breskens.De laatste Goofie was een raar verhaal. We hebben alle windrichtingen gehad, wind en geen wind, zon en regen. Het was van alles wat. verder verslag kan je lezen op onze site http://wildthingcrew.webs.com.
groetjes ...crew van Wild Thing"

Misschien was de witte genakker goede zeilkeuze geweest met deze baan en weersomstandigheden, maar dat laatste stuk naar de finish zonder wind ? Wij zouden zeker onder de brug door gedreven zijn eer we het anker boven en uitgezet hadden. Zonder mast dan met al een gebroken spi-boom, neen, spijtig maar toch juist beslist.Alleen werd het voor ons dus moteren ipv zeilen. Voor de brug koud maar met 'n mooi zonnetje nog een stukje genakker getrokken, dan half uur verlies door 'n brug die niet openging op het aangegeven uur. Op weg naar Roompotsluis toch flink windje met voortdurend regen. Bij Colijn zien we nog net de vloot rond de startlijn draaien om zich op te maken voor eerste start. Dan wordt het zo grijs dat alles opgeslokt wordt in donkere regenlucht. Nog steeds met straf windje zeilen we de ruimte voor de sluis binnen, genua gedropt, snel even in de wind en grootzeil laten vallen binnen lazy-jacks en als de boeg terug richting sluis wijst, zijn de lichten al groen en kunnen we al meteen binnenmotoren. Het schrapen van de windex over onderzijde brug bij vorige Breskens-trip indachtig, keken acht hoofden weifelend naar boven. Geen probleem dit keer. Vastleggen lukt prima, even wachten en de deur aan zee-zijde opent zich met bel-gerinkel.En ... we moteren de windstilte binnen. Raar, voor de sluis toch 'n goede drie en nu niets meer. We draaien naar bakboord, kijken uit naar de 2 oost-kardinalen en moteren een stuk langs de kust verder binnen smalle boeienlijn.Eventjes gaat de moter af. Moeten we nog een slag terug de zee in maken en dan is het definitief gedaan. Met de zeilen nog steeds hoopvol gehesen, moteren we langs de onderste hoek van Nederland. Zien weer onze eerste zeeschepen van 2010, kunnen met 'n flauw zonnetje toch weer de mooie Nederlandse kust bij scheldemonding waarderen, zoeken in de verte naar de Thornton-molens als doel voor volgende trips, vergeten bijna hoe smal de boeienlijn hier op enkele plaatsen is, steken over naar Breskens. Merken daar dat onze normale aanvaar-route voor flink wat tijd zal gehinderd worden door 'n bagger-stortplaats, vallen dus terug af naar zee om onder de met worstachtige boeien gemarkeerde zone, de onderste rode ton te ronden en dan uiteindelijk de haven van Breskens binnen te varen. Onze ligplaats is vrij en met mooi aanlegmanoeuver ligt de boot weer mooi op z'n vaste ligplaats.Caroline trakteert nog op 'n glaasje, wat zeg ik, ganse box wijn. De ouders van Walter, die bereidwillig het vervoersprobleem hielpen oplossen, komen nog even de boot bewonderen. Enkele fanatiekelingen moeten nog eens vlug langs de opgemerkte Tonnerre d.. waar de eigenaar ons zowaar graag 'n handig hulpmiddel van hun uitlegt, om dan toch nog op redelijk uur (17h15) weer naar Neerpelt te vertrekken, met tussenstop in Antwerpen. Oef.Dit keer zelfs 2 fotografen mee, met nog hulp op de steigers van Walter's vader.


Ontvangen beeldreeks van Frank.

Beeldreeks van Walter kan je nu hieronder bekijken:

De commentaren zijn gesloten.