13-12-09

december-Goofies: "zomer-editie"


Na bekijken van weerbeeld donderdag voorafgaand aan dec-Goofie belt de schipper, met waarschijnlijk retorische vraag,
"En, wat doen we zaterdag, zouden we wel gaan? Als dat weer van november blijft ziet 't er niet goed uit .."
Maar de repliek " En, heb je na november-Goofie iemand horen zeggen - nooit meer ???" deed hem dan theatraal zwichten.
Zo van "allee, als dan iedereen ( na 1 telefoontje) toch aandringt, dan geef ik door aan de rest dat we starten".
Maar het weerbeeld draaide bij, dan beter, dan weer slechter. Om maar te zeggen dat het afwachten was tot we op het water zaten.
En dan nog.
Op weg naar de brug - dit keer onder motor omdat we brug-opening niet wilden missen, en onderweg alles in gereedheid brachten - ging het nog goed tekeer.
Een duidelijke 5.
Door motoren en halen brug goed op tijd in Collijnsplaat. Beeld van hoge havenwal deed ons in vissershaven blijven om niet vast te lopen.
Van een nog langsaanleggende X horen we dan dat er pas om 13h wordt gestart, maar dat blijkt dan voor hun klasse (ORC/IRC-1) te zijn.

Tegen de start van 12h30 is wind toch wat geluwd en voorspelling is nog iets minder. En regenbui van heenrit is overgetrokken en van zomeromstandigheden spreken is overdreven, maar al bij al is 't mooi
De start lukt aardig. We komen niet snel genoeg op snelheid en hangen dus achter Zwerver, Playstation4, Ventura, Annapolis, Archiroe, Shamrock.
Vooraf hadden we voorgesteld om meer met de 'vang' of giekneerhouder te werken in combinatie met overloop, om iets minder zoals vorige Goofies de grootschoot te moeten lossen om 'm dan weer in te halen. (Is trager omdat dat over de winch gebeurt)
En ondanks de sterkere wind dan begin november lijkt het goed te lukken, of toch beter want mee en dan lossen we te laat en draait ie toch nog iets op. Maar ook de anderen hebben er last van zo te zien.
Nu, inlopen doen we geen meter op dit halve windse rak naar eerste boei.
Bij boei-ronding heeft de schipper/stuurman weer de grootste moeite om de boot te doen afvallen. (Lijkt me nodig om net voor boei de boot al minder te doen hellen: grootzeil al meer lossen?, genua misschien niet zo strak maar zeker niet lossen, iedereen op de hoge kant ... iemand een beter idee ??)
Na gijp kunnen we spi hijsen. Voorbereiding boom en spi is al gebeurd en alles lukt goed, zodat we de verloren plaatsen bij boeironding toch snel goedmaken. De eerste zes zijn echter iets uitgelopen en het wordt hard achtervolgen.
Dat lukt, en langzaam lopen we iets in. Toch op Shamrock, Archiroe en Annapolis en Zwerver. Die moet met gennakker meer afkruisen.
Bij volgende boeironding zijn we hem zelfs iets voor en dichter bij de drie anderen. In de aan-de-windse slag gaan we iets ruimer als de anderen met bedoeling meer snelheid te halen.
Maar levert toch achterstand op als we overstag gaan. Eigenlijk veel te laat en bijna moeten we weer terug (stuurboord/bakboord) voor achteropkomend maar hoger varende Zwerver, maar we kunnen net voor langs.
Maar het is geen goed rak geweest want de rest is nu duidelijk uitgelopen en weer komen we zeker niet dichter. Nog enige onzekerheid over de te ronden boeien en te lang te hoog varen ... het zet ons nog verder naar achter. De laatste slag voor uiterste boei berekenen we uiterst krap maar we halen 'n net.
Het volgend rak is voor ons 'n spi-koers-op-'t-randje. Enkelen proberen het maar moeten toch ruimer varen. Wij verkiezen de koerslijn te volgen en met zeilen goed getrimd halen we toch goede snelheid.
De Zwerver haalt ons met gennakker wel in maar zit lager en moet bij laatste boei daardoor nog aan de wind terugkomen. Daar gaan we hun weer voorbij en kunnen deze boei eerder aanvaren.
Maar d'r duikt nog boot van de ORC2/5-start tussen ons en boei in en om geen stukken te maken blijven we echt in de wind hangen. Zwerver kan of wil zijn ingezette ronding niet meer wijzigen en doet ons zelfs terugvallen om weer snelheid te krijgen voor ronding.
Scheelt ons een plek op finishlijn en vele seconden. We finishen uiteindelijk 6de want Annapolis is blijkbaar ergens verdwenen.
De terugtocht naar Kats wordt onmiddellijk ingezet want de zon zal al bijna onder zijn en dan mogen we geen brugopening meer missen. Langs de brug proberen we nog even de spi. Goed voor 'm droog te krijgen want plat voor het laken is het in die smalle strook bevaarbaar water toch wat te link en halfweg droppen we 'm maar. Brug opent en we zijn op tijd daar. Na brug maar mee het grootzeil gedropt want niemand heeft nog zin om op te kruisen tot in Kats.
Genua en grootzeil worden afgehaald voor herstel en wasbeurten.
Volgende weken dus geen zeiltrips meer.
De komende zaterdagen liggen ook in de familie-feesten-tijd en zijn in agenda dan ook uitgekleurd.

Wat zullen we na eerste week januari weer gretig zijn !!



Eerst even laten zien hoe we gevaren hebben,
welke boeien gerond werden,
welke koerslijn we misschien beter gevolgd hadden,
welke snelheid over de grond we gemiddeld haalden

VP20091205track (Medium)




En 'n kleine beeldimpressie van de wedstrijd:


21:22 Gepost in VP-Zeilteam | Permalink | Commentaren (2) | Tags: goofies |  Print

Commentaren

De Kerstman Ik droomde vannacht van de kerstman.
Had al gekeken naar het filmpje van Gammon. Hij fluisterde me in het oor dat een paar extra stopper op bij de dakwinchen wel eens zou kunnen helpen. Hoe zo vroeg ik. Wel dan kan je een barberhauler monteren en kan je hoger aan de wind varen. Met de andere stopper kan je de cunningham instellen en dat zal ook zeker helpen. Daarop vroeg ik aan de lieve man, ga jij me dit brengen voor m'n kerst? Hij keek me daarop aan met een pokerface en ik schoot wakker. Karine had iets begrepen.... Heb je weer een natte droom gehad......

Gepost door: stephan | 14-12-09

site van collega's ' shamrock Je dient eens te kijken op de site van de shamrock
" shamrocksailing.blogspot.com/" . Ze hebben het over ons recentste filmpje. We zullen eens moeten werken aan een verbroedering........
Stephan

Gepost door: stephan | 14-12-09

De commentaren zijn gesloten.