05-10-09

Niet alleen de antwerp-race gaf sensatie, ook op Zuidplas in Roermond was het spannend !!!


Met veel bravour werd deze week de antwerp-race in de media gebracht: "spectaculair met de verwachte wind", " nieuw record" etc.
Maar ook op de Zuidplas bij Maas en Roer was er 'n straf windje voorspeld. Desondanks waren er niet alleen veel inschrijvingen voor het jaarlijks Yngling-evenement, maar daagden de meesten ook nog op. En de sensatie van zaterdag, lokte zondag nog bijkomende boten het water op.
Met fraaie beelden als resultaat. Bijzonder mooi hoe je zo de wedstrijd kan meebeleven.
Met deze dank aan de beide foto-makers. Hun inspanning is het bekijken waard !
Geniet dus even mee:

Weergave beeldreeks Yngling-evenement "Maas&Roer" 3+4/10



Of in andere beeldreeks met eerst zaterdag en daaronder zondag:

Picasa SlideshowPicasa Web AlbumsFullscreen


Picasa SlideshowPicasa Web AlbumsFullscreen

21:21 Gepost in Yngling | Permalink | Commentaren (0) |  Print

01-10-09

Dag 7 en 8: sluitstuk van de week-trip


De jachthaven-toegang van Calais heeft een soort drempel bij de sluisdeur waardoor we enkel bij voldoende hoog water buiten kunnen. Voor ons betekent dit vandaag vroeg vertrekken.
De brug opent bovendien slechts op bepaalde tijdstippen. Om nog een 'reserve-uitvaar-poging' te hebben verkiezen we om 7h15 buiten te varen.
Vooraf ontbijten en opruimen slaapplaatsen noodzaakt ons dus om vroeg op te staan. Wassen lukt nog, maar een toiletbezoek laten we maar achterwege. 'n Voorafgaand benutten door de bemanning van Oost-Europese boot heeft door papiergebrek "sporen" nagelaten van vloer tot plafond. Schokkend, temeer omdat het toiletgebouw een voorbeeldje was van net- en frisheid.
Eenmaal de drempel gepasseerd met controlerende blikken van Karine en Rudi, moteren we buiten. De wind is zwak uit zuid-westen en met het voortdurend uit- en inkomend ferry-verkeer willen we snel mogelijk buiten hun route zitten. Bovendien moeten we eerst nog een stukje afzakken zuid-west om zandbank boven haventoegang te vermijden.
Om de ondieptes verder voor kust tot Duinkerke te ontwijken steken we eerst een stuk in zee. Eens we de goede koerslijn kunnen volgen, proberen we de genakker. Met de zwakke wind is het moeilijk om 'm vol te houden en als de wind dan nog wat meer naar westen draait en afzwakt, droppen we 'm en proberen de grote spi. Dit lukt een uurtje, dan valt de windsnelheid terug naar 2 knts.
12h35: Spi gedropt en motor aan. ( Foei ! .. eerste keer van ganse tocht )
13h54, de wind draait en trekt weer aan tot zo'n 5,3 knts ditmaal N-NO en de bootsnelheid neemt toe tot 5à6 knopen.
Tegen dat Oostende in zicht komt waait het 7,8 knopen en schieten we met snelheid van 7,3 naar de havengeul.
16hO4 liggen we vlak voor.
Toch nog lange zeildag voor 45 mijl.
We motoren eerst de smalle ingang van jachthavens aan stuurboord binnen maar zien onmiddellijk dat het hier rijen dik ligt. De mercator-haven aangeroepen maar ook daar is voor onze lengte geen plaats meer.
Een vlugge oproep naar de Royal Yachtclub Oostende geeft wel een mogelijkheid. Terug buiten en verder de havengeul binnen. Service tot en met, de havenmeester komt ons in speedboot al tegemoet en schreeuwt ons toe waar we kunnen liggen. Even later staat ie al klaar om de landvasten aan te nemen. Hij heeft het juist uitgemeten. Op de eerste langssteiger is er exact een metertje over tussen twee aangemeerde jachten. De schipper legt de boot mooi aan, Guy en Mark springen vlug af en remmen mooi op tijd zodat havenmeester zelfs geen werk heeft. De schipper achter ons komt nog even angstig kijken want hij vindt de afstand tussenin wel heel kort, maar verleggen deed en doet ie 'm ook niet.
Douchen, opruimen en klaar maken voor gezellig etentje op het clubhuis-terrras, want niemand heeft zin om de stad op te zoeken. Raar, maar na zo'n dag zeilen is het simpel genieten nog het gezelligst.
Vanuit de kuip - want tijdens ons dessert en "na-spoeling" werd er ergens te veel gebluft met straffe moterboot verhalen - bij nog een fris wijntje mogen we nog mooie avondlucht meemaken.
Stephan, Rudi en Mark gaan nog nieuwsgierig op bezoek bij redelijk nieuwe Old-timer-English-smuggler-boot. Een boot in beton, met stalen of aluminium elektriciteitspalen als mast en boegspriet, alles nagebouwd zoals een gaffel-boot van begin 1900. Er komt straffe wisky bij te pas en nog straffere smokkelverhalen ... Uiteindelijk ligt ieder weer te ronken, om volgende dag het laatste stuk aan te vatten.
De laatste morgen halen we weer vers belgisch brood en na rustig ontbijt wordt om 10h05 losgegooid. Met 10à11 knopen uit Z-ZO en nog stroom mee komt de haven van Zeebrugge vlug in zicht. Langszij bij baggerboot, zien we hem daar opensplijten en z'n vracht in zee spoelen. Van dichtbij best indrukwekkend.
Cadzand nadert en op zo'n zonnige zaterdag met rustig windje is het druk op zee. We zien meer zeilende boten dan op ganse tocht samen. Een mooi exemplaar komt ons tegemoet, mooi onder helling en schipper roept nog iets van "grote H-boot" wat me naar camera doet grijpen.
Wat blijkt als ze langszij komen ... Met luid geroep en fors gezwaai worden we door Yvan, vriendin en vrienden een mooi welkom toegeschreeuwd. Knap hoe Yvan van schip tot schip danst en overal welkom is.
Het laatste stukje krijgen we nog fors stroom tegen, maar dit houdt ons niet tegen en rond 13h30 liggen we voor de haveningang van Breskens. De ligplaats is vrij gehouden en tevreden kunnen we aanleggen.
240,6 mijl op het log sinds we een week geleden vertrokken, met eigenlijk 6 zeildagen.
Zonder ongelukken, stukken of problemen, met toch grotendeels mooi weer en mooie wind. Of zoals het onderweg een paar keer werd aangehaald: " Ergens werden er voor ons dikke kaarsen gebrand ! ".
Unanieme conclusie tijdens de thuisrit: een geslaagde trip !

De beelden beamen dit misschien,
dus voor diegenen die het tot hier gevolgd hebben ... deel 6 met dag 7 en 8 in beeld gebracht: